Mik a teljes búcsú elnyerésének feltételei?
A teljes búcsú elnyeréséhez “a búcsút engedélyező intézkedés szerint, a megszabott időben és a kellő módon” (17. - 2.§.) el kell végezni az Anyaszentegyház által előírt cselekményt vagy imát, de ezen felül mindig szükséges teljesíteni még 1 általános és 3 konkrétan teljesítendő feltételt:
Általános feltétel:
-
- bocsánatos bűnökhöz való ragaszkodástól való mentesség.
Konkrétan teljesítendő 3 feltétel:
-
- szentgyónás
- szentáldozás
- imádság a pápa szándékára.
a.) A katolikus hívőnek tehát a kegyelem állapotában kell lennie, azaz nem lehet halálos bűnben és
b.) akarnia kell a búcsú elnyerését, de ehhez elegendő az általános jó szándék, hogy mindig el akarja nyerni a lehetséges búcsúkat. (Vö. BK 17. - 2.§.)
“A teljes búcsú elnyeréséhez azon kívül, hogy a lélek semmiféle bűnhöz, még a bocsánatos bűnhöz sem ragaszkodhat, a búcsúval járó cselekedet elvégzése mellett a következő három feltételt is teljesíteni kell: szentgyónás, szentáldozás, és imádság a pápa szándékára.” (Búcsúk Kézikönyve, röv. BK, Szabályok, 20. 1.§.) Mindezzel arra tanít az Egyház, hogy a búcsúk kegyelmét csak olyan mértékben nyerhetjük el, amilyen mélységesen egyesülünk Jézus Krisztussal, és az Egyházzal, hiszen azt az Anyaszentegyház - Krisztustól kapott - oldó és kötő - hatalmán keresztül nyerhetjük el.
- Egyetlen szentgyónás után több teljes búcsúban is lehet részesülni; egyetlen szentáldozással és a pápa szándékára elmondott egyetlen imádsággal azonban csak egy alkalommal nyerhető teljes búcsú. (BK, Szabályok, 20. - 2.§.)
- A három feltétel az előírt cselekmény elvégzése előtt, vagy utána több nappal is teljesíthető; a szentáldozást és a pápa szándékára történő imádságot viszont tanácsos a búcsúval járó cselekedet megtétele napján elvégezni. (BK, Szabályok, 20. - 3.§.)
- Ha valakinél hiányzik a teljes felkészültség, vagyis nem végzi el maradéktalanul az előírt cselekményeket, és a három feltétel sem teljesül, a búcsú csak részleges lesz, kivéve a 24-25. pontban foglaltak szerinti “akadályozottak” esetét. (BK, Szabályok, 20. - 4.§.)
- A pápa szándékára történő imádság feltételének az tesz eleget, aki a Szentatya szándékára elimádkozza a Miatyánkot és az Üdvözlégyet. A hívőknek mindazonáltal szabadságukban áll, hogy áhítatuk és buzgóságuk szerint mást imádkozzanak. (BK, Szabályok, 20. - 5.§.)
Ha jól megfigyeljük, hogy az Egyház milyen cselekményekhez kapcsol búcsúnyerési lehetőségeket, akkor megállapíthatjuk, hogy mindezzel tulajdonképpen arra hív, hogy jobban együtt éljünk az Egyház életének lüktetésével, vérkeringésébe tudatosabban kapcsolódjunk be, például azáltal, hogy hitünk központi misztériumait, ünnepeit valamint a keresztény lét alapelemeit (pl. irgalmasság testi-lelki cselekedetei, rendszeres gyónás-áldozás, napi imák és felajánlások másokért, böjt) mindennapjaink részévé tesszük. A búcsúk egyik legnagyobb gyümölcse, hogy segít kézpénzre váltani az Evangéliumot, köztük számos Jézusi tanítást, példának okáért, hogy “szüntelenül kell imádkozni” (Lk 18,1). Ez mutatkozik abban, hogy elég egyszer (vagy időnként) felindítani az általános szándékot, hogy az összes lehetséges búcsúkat szeretnénk elnyerni magunk és a tisztítótűzbe szenvedő lelkek számára és utána csak a feltételeket kell mindennapos szinten megélni az életünkben, akár minden nap résztvenni a Szentmisén és imádkozni a Szentatya szándékára, s napjainkat átszőni az irgalmasság testi-lelki cselekedeteivel és röpimákkal, s akkor ennek a szándéknak az erejében egész napunk Istennek felajánlott szüntelen imádsággá és szent áldozattá válhat.
Mi a búcsú?
A búcsú Isten színe előtt, a már megbocsátott bűnökért járó ideig tartó büntetések elengedése részben vagy teljesen, melyet a katolikus hívő, aki megfelelően felkészült, és teljesítette a kiszabott feltételeket, elnyer az Egyház segítségével, amely mint a megváltás szolgálója Krisztus és a szentek elégtételt nyújtó érdemeinek kincstárát hivatalosan kezeli, és abban részesítheti tagjait. (Búcsúk Imakönyve, röv. BI, katekizmus 1. pont)
Mit jelent a teljes és a részleges búcsú?
- A búcsú lehet részleges vagy teljes, aszerint, hogy a bűnökért járó ideig tartó büntetéstől részben szabadít-e meg, vagy teljes egészében (CIC 1983, 993.kán.). (BK, Szabályok, 1.)
- A részleges vagy teljes búcsút bármely hívő elnyerheti a maga számára, vagy fordíthajta közbenjárásként az elhunytak javára. (CIC 1983, 994.kán.). (BK, Szabályok, 3.)
- Az a krisztushívő, aki legalább bűnbánó szívvel olyan cselekedetet hajt végre, amelyhez részleges búcsú kapcsolódik, annak az Egyház ugyanannyi büntetés elengedését ajándékozza, amennyi a saját cselekedetéért elengedtetett neki.” (VI. Pál Pápa Indulgentiárum Doctrina Apostoli Konstitúció, 1967. I.1. (röv.: ID)) (BK, Szabályok, 4.)
Búcsúkra vonatkozó egyéb speciális szabályok
Részletek a Búcsúk Kézikönyvéből:
14. - Ha a búcsú elnyeréséhez egy bizonyos napon templomot vagy kápolnát kell felkeresni, az említett látogatás a meghatározott nap vigíliájának delétől az adott nap éjféléig történhet.
17. - 1.§. - Ahhoz, hogy valaki képes legyen a búcsú elnyerésére, szükséges, hogy meg legyen keresztelve, ne legyen kiközösítve, és legalább az előírt cselekmény végén a kegyelem állapotában legyen. (CIC, 996. kán. 1.§.)
18. - 1.§. - Teljes búcsú napjában csak egyszer nyerhető, részleges búcsú többször is.
18. - 2.§. - A hívő a halál pillanatában akkor is teljes búcsút nyerhet, ha azon a napon egyszer már részesült teljes búcsúban.
19. - Templomhoz vagy kápolnához kapcsolódó teljes búcsú elnyerésének feltétele, hogy a templomot vagy a kápolnát jámbor lélekkel fel kell keresni, és ott el kell imádkozni az Úr imádságát, és a hitvallást (Miatyánk és Hiszekegy), ha csak más rendelkezés nem történik.
21. - 1.§. - Nem nyerhető búcsú olyan cselekmény által, amely elvégzésére törvény vagy parancs kötelez, kivéve, ha a búcsúengedély kifejezetten másképp rendelkezik.
21. - 2.§. - Aki azonban a szentségi elégtételül kiszabott cselekményt elvégzi, az a penitenciának is eleget tesz, és a cselekményhez kapcsolódó búcsút is elnyerheti.
21. - 3.§. - Ugyanígy az Istennek szentelt élet intézményei és az apostoli élet társaságának tagjai a számukra egyébként regula, konstítúció vagy más szabályzat alapján kötelező imádságok és jámborsági gyakorlatok elvégzésével búcsút is nyerhetnek.
24. - A gyóntatók mind az előírt cselekményeket, mind a feltételeket másra cserélhetik fel azok esetében, akik törvényesen akadályoztatva vannak, vagy képtelen teljesíteni az előírtakat.