Mutasd meg nekem a dicsőségedet  

Olvasmány a Kivonulás könyvéből -  Kiv 33,7-11.18-23; 34,4-5

Mózes ekkor fogta a sátrat, felállította az Ő számára a táboron kívül, bizonyos távolságra a tábortól és elnevezte a találkozás sátorának. Aki meg akarta kérdezni az Urat, annak ki kellett mennie a találkozás sátorához, amely a táboron kívül állt. Valahányszor Mózes kiment a sátorhoz, a nép fölkelt, és mindenki saját sátrának bejáratánál állva, tekintetével követte Mózest, amíg be nem lépett a sátorba. Mikor belépett a sátorba, a felhőoszlop leereszkedett, és megállt a sátor bejáratánál, amíg az Úr Mózessel beszélt. Amikor a nép látta, hogy a felhőoszlop megáll a sátor bejáratánál, mindenki előjött és leborult saját sátrának ajtajában. Az Úr szemtől szemben beszélt Mózessel, ahogy az ember a barátjával beszél. Azután visszatért a táborba, szolgája azonban, az ifjú Józsue, Nun fia, nem hagyta el a sátort.

Azután Mózes ezt kérte az Úrtól: „Hadd lássam meg dicsőségedet.” A válasz ez volt: „Megteszem, hogy elvonul előtted egész fényességem, és kimondom előtted a Jahve nevet. Kegyes vagyok ahhoz, akihez akarok, és megkönyörülök azon, aki nekem tetszik.” Azután hozzáfűzte: „De arcomat nem láthatod, mert nem láthat engem ember úgy, hogy életben maradjon.” Az Úr így szólt: „Nézd, itt mellettem van hely, állj ide a sziklára. Ha majd elvonul előtted dicsőségem, a szikla mélyedésébe teszlek és kezemmel befödlek, amíg elvonulok előtted. Ha visszavonom a kezemet, hátulról látni fogsz, arcomat azonban nem láthatod.”

Mózes tehát kifaragott két kőtáblát, amilyenek az elsők voltak. Másnap korán reggel elindult a Sínai-hegyre, ahogy az Úr megparancsolta, és vitte magával a kőtáblát. Az Úr leereszkedett a felhőben, ő pedig eléje járult. 

Gondold át!

Készen állsz-e arra, hogy Istent olyannak lásd, amilyen valójában? Amikor Mózes először egy égő csipkebokorból jövő titokzatos hangként találkozott Istennel, akkor” még nem volt biztos abban, hogy ez mit jelenthet számára, és vonakodott részt venni az Isten által az izraelitákért szánt küldetésben. Most azonban sokkal többre vágyik.” (Részlet az Exodus 90-ből) Miután megtapasztalta Isten csodálatos tetteit, most már Őt magát akarja látni és merész kérést fogalmaz meg: “Hadd lássam meg dicsőségedet!” Több kell neki Istenből és már nem elégedett meg azzal, hogy különleges kiválasztottságban van része. Előfordulhat, hogy már tapasztaltad Isten tetteid, sőt választottjaként sok mindent teszel Érte, de a feladatok és kihívások sűrűjében nem látod az Ő arcát, pedig fontosabb lenni mint tenni. A tanítványok is nyüzsögnek Jézus körül, aki egyre mélyebben kelti fel bennük a vágyat a Mennyei Atya iránt és amikor minőségi időt töltenek Mesterükkel, akkor Fülöp megfogalmazza kérésüket: “„mutasd meg nekünk az Atyát! Ez elég nekünk.” Jézus így válaszolt: „Már oly régóta veletek vagyok és nem ismersz engem, Fülöp? Aki engem lát, látja az Atyát is. Hogyan mondhatod hát: mutasd meg nekünk az Atyát? Nem hiszed, hogy én az Atyában vagyok és az Atya énbennem?” (Jn 14,8-10) Ez az utolsó vacsorán történt, amikor már Jézus búcsúzott tőlük. Eddig Jézus tettei voltak a fókuszban számukra, de most már végre Jézus maga. Vajon miért csak most? Miért kellett ilyen sokáig várni erre? Talán az ember fél is egy kicsit attól, amire vágyik? Vágyunk arra, hogy eggyé váljunk azzal, akit szeretünk, de félünk is attól, hogy magába olvaszt bennünket a másik. Istennel szemben talán fokozottan attól félünk, hogy Isten akarata és gondolata annyival magasabb a mi gondolatainknál, mint az ég a földnél, s meglehet: Isten nem azt akarja, amit mi akarunk. Nagycsütörtök éjszakáján ennek a súlyát maga Jézus is átélte emberi természetében a Getszemáni kertben: „Atyám, ha lehetséges, múljék el tőlem ez a kehely. De ne úgy legyen, ahogy én akarom, hanem ahogy te.” (Mt 26,39) A szeretet ugyanakkor, ha igazi, nem rossz értelemben vett egybeolvadást jelent, ahol megszűnne az én, a te számára. Ami meg kell, hogy haljon, az egyedül az EGO, vagyis az öntörvényű akarásunk, hogy olyasmit is akarjunk, ami nem szeretet, s ami nem tehet boldoggá. A személyiségünk maga nem fog feloldódni az Istennel való egységben, sőt: egymásban lakozásban, amiről Jézus az utolsó vacsorán beszél, hogy amiként ő az Atyában van és az Atya Őbenne, úgy leszünk mi is az Eucharisztia által egyre mélyebben őbenne, s ő mibennünk. Paradox módon tehát a legnagyobb boldogság titokzatos módon nem zárja ki a szenvedést, hanem magában foglalja. Ezért lehet együtt egyszerre ugyanazon az éjszakán az extatikus öröm (“Vágyva vágytam arra, hogy ezt a húsvéti vacsorát elköltsem veletek, mielőtt szenvedek.”) és a halálos szomorúság (“Halálosan szomorú az én lelkem.”). A Vőlegény öröme ez: aki a testét adja. Az önátadás öröme, a vágyott egymásban-lét öröme. Pilinszky János ezt a boldogságot így fejezi ki: “Minden szeretet tragikus a földön. S fordítva is: szeretet nélkül nincs tragédia. Szeretet nélkül az élet lehet szenzációs és unalmas, értelmes és értelmetlen, de soha se tragikus. A szeretet nem arra való, hogy a szenvedést feloldja. Épp ez a szeretet titka. Egyedül szeretve tapasztalhatjuk meg a halál végleges tragikumát és az öröklét realitását. Élet és halál, öröm és szenvedés egyedül a szerető szívek számára valóságos.” Jézus teljesíti Fülöp kérését, amikor szeretetének legnagyobb jelét adja ezen az éjszakán és kinyilatkoztatja az Atyát azzal, hogy átadja az Eucharisztiában nekünk önmagát az Isten. Az Eucharisztia maga is kinyilatkoztatás. Kinyilatkoztatja, hogy Isten SZERETET. Isten olyan nagy, hogy megengedhette magának azt is, hogy kicsi legyen: Kisbaba lett, majd falat “Kenyér”-nek látszott. Mit el nem követ az Isten, hogy a közelünkbe férkőzzön!

Az Úr teljesíti Mózes kérését is, hiszen éppen ezért teremtette meg és hívta meg Mózest. Bennünket is erre teremtett: “Isten egyre tisztább látása az életünk céljához és minden reményünk beteljesüléséhez vezet… Ez a mi végső szabadságunk: Isten látása, amely magához formál minket, és visszavezet bennünket önmagunkhoz. Mózes a bátorság különleges példáját mutatja meg nekünk: azt a bátorságot, hogy vágyjunk Istenre, és arra, hogy lássuk őt teljes dicsőségében. Miért van szükség ehhez bátorságra? Nem akarunk mindannyian többet látni Istenből és jobban megismerni őt? Nos, igen is meg nem is. Szeretnénk látni valamit belőle, és jó vágyaink arra ösztönöznek, hogy többet kérjünk. De minden isteni kinyilatkoztatással együtt egy sor más dolog is érkezik. Minél tisztábban látjuk Isten jóságát, annál tisztábban látjuk saját jóságunk hiányát. Minél közelebb kerülünk az isteni tűzhöz, annál inkább látni fogjuk, ahogy alacsonyabb rendű reményeink és vágyaink elégnek. Minél közelebb kerülünk Isten szerető szívéhez, annál nagyobb lesz a hívás, hogy belépjünk oda, és hősiesen, önfeláldozóan szeressünk. Valóban csodálatos látni Isten dicsőségét, de ez nagy áldozattal jár. Mózes mérlegelte ezt az árat, és készen állt megfizetni.” (Részlet az Exodus 90-ből) Valójában semmi másnak nincs maradandó értelme és jelentősége az életünkben. Egyedül ez hagy végérvényes nyomot és boldogságot maga után. Tudjuk, de mégis félünk ettől.

Te készen állsz arra, hogy kövesd bátorságát és vágyakozását? Szítsd fel a vágyadat és bátorságodat a zsoltárossal és a tanítványokkal együtt és mondd ki a mai estén: „Különben kim lenne a mennyben? De ha nálad vagyok, nem kívánok semmit sem a földön.” (Zsolt 73,25)?  Kérj bátorságot az Úrtól mindent elveszíteni, és "szemétnek" tekinteni, ami nem Isten és nem szeretet az életedben, csak hogy megnyerd Krisztust (ahogy Szent Pál is kéri)! Imádkozz ma azért a bátorságért, hogy képes légy megragadni azt a szabadságot, melyet Isten szán neked! Ébreszd fel a vágyadat, hogy közel légy az Úrhoz! Kérd, hogy megláthasd az Ő dicsőségét, bármi legyen is az ára számodra! 

 

Imádkozzunk!

Mindenható Atyánk, dicsőséged minden földi elképzelésünket felülmúlja. Ki tudja elképzelni, mit készítettél azoknak, akik szeretnek téged? Gyengeségem és bűnösségem tudatában mégis azért imádkozom, hogy meglássam dicsőségedet. Csak add meg nekem azt a kegyelmet, hogy elengedjem alacsonyabb rendű reményeimet és vágyaimat, hogy saját bűnösségem és tisztátalanságom ne nyomjon el, hanem hagyjam, hogy Te emészd el őket szereteted tüzében. Adj nekem hitet és alázatot, hogy mindent veszteségnek tekintsek, hogy elnyerjem Krisztust és hasonlóvá váljak hozzá. Adj bátorságot, hogy életemet hozzád és mindahhoz igazítsam, amit Te mutatsz nekem. Vágyom arra, hogy egy legyek veled, bármi áron is. Tedd ezt valósággá az életemben, és hozd szeretteimet szerető ölelésedbe, hogy együtt lakhassunk veled a dicsőségben. Ezt kérem a mi Urunk Jézus Krisztus által, aki az Atya tökéletes képmása. Ámen.

Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. Ámen.

Napi “Carlo”

 Carlo élete középpontjában Isten állt Nem tekintett a saját állapotára Ez volt a titka: Isten volt rövid élete egyetlen célja és értelme „A szomorúság magunkra néz, a boldogság Istenre tekint ” Ezért mondta: „Célunknak a végtelennek kell lennie, nem a végesnek A végtelen a mi hazánk A menny öröktől fogva vár ránk ” Ez segít megérteni, miért nem félt a haláltól még súlyos testi szenvedése közepette sem „Ne féljetek, mert Jézus megtestesülésével a halál életté változik, és nincs mi elől menekülni: az örök életben valami rendkívüli vár ránk ”

 (Figueiredo, A.: Blessed Carlo Acutis, 5 steps to being a saint, ford. Bezák Tamás)

 

                                                                            Írta és összeállította: Farkas László

Én magam megyek veled

 Olvasmány a Kivonulás könyvéből - Kiv; 33,1.3.12-17

 

Az Úr így szólt Mózeshez: „Indulj el, te és a nép, amelyet kihoztál Egyiptomból, és vonulj arra a földre, amelyet Ábrahámnak, Izsáknak és Jákobnak így ígértem meg esküvel: utódaidnak adom. Elküldöm előtted angyalomat és elűzöm előled a kánaániakat, az amoritákat, a hettitákat, a perizitákat, a hivvitákat és a jebuzitákat. (Ő elvezet téged) egy tejjel-mézzel folyó országba. Magam nem megyek fel veled, mert keménynyakú nép vagy, és el talállak pusztítani az úton.”

Mózes így beszélt az Úrhoz: „Nézd, te megparancsoltad nekem: vezesd fel ezt a népet, de nem nyilatkoztattad ki, hogy kit küldesz velem. Pedig így szóltál: név szerint ismerlek és kegyelmet találtál színem előtt. Ha tehát kegyelmet találtam előtted, engedd, hadd ismerjem meg utaidat. Ebből tudom meg, hogy valóban kegyelmet találtam előtted. Gondolj arra, hogy ez a nép a te néped.” Ő így válaszolt: „Megnyugtat téged, ha az orcám megy veletek?” (megj. Ez a mondat a RUF fordításból) Mózes megjegyezte: „Ha te magad nem jössz velünk, akkor inkább ne is vezess el innét bennünket. Miről ismerhetnénk meg, hogy én és a nép kegyelmet találtunk színed előtt, ha nem arról, hogy velünk vonulsz, és mi, én és a néped, ezáltal a föld minden népe előtt kitüntetésben részesülünk?” Az Úr így válaszolt Mózesnek: „Megteszem azt is, amit kértél, mivel kegyelmet találtál színem előtt, és én név szerint ismerlek téged.”

 

Gondold át!

 

“Magam nem megyek fel veled.”

 

Ma Nagyhét szerdája van. A bűnöknek vannak következményei. Isten közli Mózessel a döntését, hogy többé maga nem vonul a néppel. Mózes ennek még a gondolatát sem bírja elviselni, hisz megtapasztalta, hogy Isten személyes jelenléte nélkül semmire sem mennek. Mózes nem törődik bele Isten döntésébe: imádkozik, könyörög, alkuszik, és közbenjár a népért. És megtörténik a csoda: „Megteszem azt is, amit kértél, mivel kegyelmet találtál színem előtt...” Az ima meghallgatásra talál! Az Örökkévaló enged Barátja kérésének és végül maguk vonul velük továbbra is.


A zsidó nép büszkesége, hogy maga Isten él közöttünk. Izrael az ő lakóhelye. Az Egyház, mint új Izrael ezt a kiváltságot még fokozottabban “birtokolja”: "Márpedig mi az élő Isten temploma vagyunk, ahogy Isten mondja: Közöttük lakom majd és közöttük járok, az Istenük leszek, ők meg a népem." (2Kor 6,16). De a mai szakaszban azt látjuk, hogy ez a nagy kiváltság veszélyben forog. Eddig ahhoz szoktak hozzá, hogy Isten közöttük “sátorozott”. A szent sátor, amit mindig felállítottak, ha letáboroztak és a frigyláda - amit mindig magukkal hordtak - volt ennek a szent jelenlétnek a garanciája. Legalábbis azt gondolták, és most rémülten hallja Mózes, hogy Isten kész lenne elhagyni a szent sátort és már nem tölti be azt az ő dicsősége. Bele se akart gondolni abba, hogy olyan megtörténhet, hogy Isten már nem jelöli útjukat többé nappal a felhőoszlop, éjjel pedig a tűzoszlop képében, vagy, hogy a frigyláda sem lesz többé szent jelenlétének jele köztük. Isten ugyan újra megerősíti ígéretét, hogy elvezeti őket a megígért bőven termő földre, azonban megelégelte ezt a lázadozó népet és nem mehet személyesen velük a továbbiakban, és nem lakozhat közöttük, nehogy bűnösségük miatt elpusztuljanak, ezért inkább angyalát küldi maga helyett.

Mózes ismét két tűz közé kerül. Semmi pénzért nem veszítené el Istenét, egyetlen megbízható szövetségesét, aki őt barátjának tekinti, de már nem hajlandó lemondni népéről sem, annak ellenére, hogy tudja, bűnösök. Végül egy meredek dolgot vállal be - bízva Isten hatalmas irgalmában és a Mindenhatóval való barátsága erejében. Azt mondja az Örökkévalónak, hogy ha övéit el kell pusztítani, akkor inkább őt is törölje ki az élők könyvéből. Szent szolidaritása is ilyen megkeményedett szívű, megtérni nem akaró zsidó testvéreivel: "Nagy a szomorúságom és állandó a szívem fájdalma. Inkább azt kívánnám, hogy magam legyek átok alatt, távol Krisztustól, testvéreimért, a test szerint népemből valókért" (Róm 9,2-3). Ezután Mózes közbenjár, engesztel és könyörög az Úrhoz kijátszva az összes fennmaradt aduját: “Mi haszna lenne számukra, ha örökségül megkapnák az ígéret földjét, de nélkülöznék Isten jelenlétét? Maga az Úr volt az ő legnagyobb kincsük, és semmi más nem érne semmit, ha Őt elveszítenék. Az Úr aggódott amiatt, hogy szentsége és jósága túl sok lenne az izraeliták számára, és elpusztulhatnának az úton. "Rettenetes dolog az élő Isten kezébe jutni.” (Zsid 10,31). Ha az Úr bennünk akar lakni, komolyan kell vennünk, hogy az Ő igazsága szerint és az Ő Lelkében éljünk.” (Részlet az Exodus 90-ből) Istennel az maradhat közösségben, aki hozzá hasonló természetűvé válik. Istenben nincs hamisság, erőszak stb., ezért ő nem tud eggyé válni a hazuggal vagy az erőszakossal stb. Istenben világos “határok” vannak. Ő nem vállal közösséget a hamissággal vagy a bűnnel. Isten szeretetének tüze jelenti egyben az üdvösséget és a kárhozatot. Ugyanaz a tűz a papír számára fenyegetést, egy aranyrúd számára kreatív lehetőségek végtelenségét jelent. Az aranyat csak megnemesíti a tűz és lehetőséget ad számára tetszőleges ékszer elkészítésére:

“Rémület fogta el Sionban a bűnösöket,

az istenteleneket félelem szállta meg:

Ki lakhat közülünk együtt

az emésztő tűzzel,

s melyikünk maradhat

az örök lángokhoz közel?

Aki igazságban jár és igazat beszél,

aki megveti az erőszakkal szerzett

nyereséget,

s elhárítja kezével a megvesztegetést;

aki süketté teszi a fülét,

nehogy vérontásról halljon,

és behunyja a szemét,

nehogy rosszat lásson:

az ilyen a magasságban fog lakni,

sziklák csúcsán lesz biztonságos vára.

megkapja kenyerét, s nem fogy ki a vize.” (Iz 33,14-16)

A felhő és a tűzoszlop vezetése csak előképe volt a Szentlélek vezetésének, amely szerint kell élnünk. Kerülnünk kell, hogy megszomorítsuk a Szentlelket, akit nekünk adott vagy ellenálljunk neki.

Isten szeret minket, és kegyelmével segít nekünk. A mi részünkről legyünk biztosak benne, hogy mindent megteszünk amit tudunk, hogy együttműködjünk ezzel a kegyelemmel. Akkor büszkeségünk és örömünk lehet az, hogy Isten közöttünk lakik.

 

Imádkozzunk!

“Uram Jézus, emberré lettél, hogy közöttünk lakj, és elküldted Szentlelkedet, hogy bennünk lakjon. Mi jót tehetnék az életemben, ha nem élnél velem? Segíts, hogy a kegyelem állapotában maradjak, kerülve minden bűnt, hogy ne űzzelek el téged vétkeimmel. Add meg nekem azt a kegyelmet, hogy… mindig közel maradjak hozzád, és ellenálljak mindannak, ami téged megbántana… Újíts meg belülről, és ez a változás legyen a megújulás forrása családom, barátaim és szeretteim számára is.” (Imádság részlet az Exodus 90-ből) Úgy állok most eléjük érted, mint Mózes: ne engedd, hogy egy is elvesszen közülük, mindig járj velük és üdvözíts mindannyiunkat! Ezt kérem a Te legszentebb nevedben, amely előtt minden térd meghajlik. Ámen.

 

Napi “Carlo”

Carlo felismerte, hogy a mi közbenjárónk az Atyánál Jézus. Mózeshez hasonlóan az Ő szolgálatában vehetünk részt. A legintenzívebben a szentmisén, ami a bennünket megmentő, üdvözítő áldozat jelenvalóvá válása, a legtökéletesebb közbenjárás, mely üdvösségünk útját egyengeti az igazi Ígéret földje, a mennyország felé.

“Miközben nap mint nap részt vett a szentmisén, teljesen tudatában volt annak, hogy „a mindennapi szentáldozás kegyelme által a lelkek kiváló módon megszentelődnek és megerősödnek, különösen azokban a kísértéssel teli helyzetekben, amelyek veszélyeztethetik örök üdvösségüket”. A kiváltságos pillanat, amikor kegyelmekért imádkozhatunk az Úrhoz, az átváltoztatás pillanata:

Ki más tud jobban közbenjárni értünk, mint egy Isteni Személy, aki felajánlja magát Istennek? Az átlényegülés során az Atyaisten kegyelmét kell kérnünk egyszülött Fia, Jézus Krisztus érdemei, szent sebei, legdrágább Vére által, valamint Szűz Mária könnyei és fájdalmai által, aki Fia Édesanyjaként jobban közbenjárhat értünk, mint bárki más.”

 (Figueiredo, A.: Blessed Carlo Acutis, 5 steps to being a saint, ford. Bezák Tamás)

 

                                                                            Írta és összeállította: Farkas László

 

A következmények

Olvasmány a Kivonulás könyvéből -  Kiv 32,19-20; 30-35

 

Amikor aztán a tábor közelébe ért, s látta a borjút meg a kartáncot, Mózes haragra gerjedt, elhajította kezéből a táblákat és szétzúzta a hegy lábán. Azután fogta a borjút, amelyet készítettek, elégette, porrá zúzta, beleszórta a vízbe, és megitatta vele Izrael fiait.

Másnap reggel Mózes így beszélt a néphez: „Nagy bűnt követtetek el. Azért most fölmegyek az Úrhoz, talán kieszközölhetem bűnötök bocsánatát.” Mózes tehát ismét az Úr elé járult és így szólt: „Nézd, a nép nagy bűnt követett el és aranyból csinált magának istent. Mégis bocsásd meg vétkét… ha nem, akkor törölj ki engem a könyvedből, amelyet írtál.” Az Úr így felelt Mózesnek: „Csak azt törlöm ki könyvemből, aki vétkezett ellenem. De most menj és vezesd oda a népet, ahová parancsoltam neked. Íme, angyalom előtted halad. De ha a látogatás napja elérkezik, megtorlom bűnüket.” Az Úr azért verte meg a népet, mert megcsinálták a borjút, amelyet Áron készített.

 

 

Gondold át!

 

Mózes összetöri a törvény tábláit

 

„Mózes ezután elindult visszafelé és lejött a hegyről, kezében a tanúság két kőtáblájával. …Amikor aztán a tábor közelébe ért, s látta a borjút meg a kartáncot, Mózes haragra gerjedt…” (Kiv 32,15;19)

Hívatta Áront és magyarázatot kért, aki megpróbálta enyhíteni a dolgot: Némelyek úgy vélték, hogy talán meghaltál a hegyen. Mások Egyiptomból való elmenekülésedre emlékezvén biztosak voltak abban, hogy sohasem térsz vissza. Korach azt állította, hogy miután Isten megtagadta tőled, hogy belépj az Ígéret Földjére, kedved vesztetted és elhagytál minket. (Vö. A pusztán túl)

“Mózes hallgatott. szemei szikráztak a dühtől. Semmi nem indokolta, hogy helyettesíteni merték egy aranyborjúval azt az Istent, aki kiszabadította őket Egyiptomból. Áron továbbfolytatta és a leggyerekesebben kért bocsánatot: „Ők idehozták nekem az aranyat, én tűzbe vetettem, s ez a borjú lett belőle.” (Kiv 32,24) A főpap nem ismeri el saját felelősségét, a többieket hibáztatja, amiért odaadták aranyaikat. Érthetetlen, hogy Áront nem büntette meg az Ég ezért a súlyos bűnéért, az oly féltékeny Isten miért nem emésztette meg tüzével? Miért nem fosztotta meg minden papi tisztségétől? Isten nem emberi törvények szerint működik. Nincs beprogramozva, nem mindig azonos módon reagál. Amikor a büntetés nem a legjobb orvosság a bűnre, akkor nem is alkalmazza.” (A pusztán túl)

Mózes „elhajította kezéből a táblákat és szétzúzta a hegy lábán. „Azután fogta a borjút, amelyet készítettek, elégette, porrá zúzta, beleszórta a vízbe és megitatta vele Izrael fiait.” (Kiv 32,20)

Amikor Isten megkötötte népével a szövetséget, a nép megfogadta, hogy minden isteni parancsot megtart, de rögtön a bálványimádás bűnébe esett… Még alig pecsételték le az örök hűségről szóló megállapodást, amikor már meg is szegték. Mózes kedvét szegte: Időszerű-e a törvény, ha a szívük még nem alakult át? Miért adjunk rendeleteket olyanoknak, akik nem tudják megtartani azokat? Hatékonyak a kőbe vésett parancsolatok, ha előtte nem vésték őket a szívükbe? Megérzi, hogy a törvény nem képes megváltoztatni az emberi elmét és szívet, hanem magasból jövő erőre van szükség, hogy képesek legyenek megtartani azokat. Megérti, hogy nem a fizikai körülmetélés, hanem a szív körülmetélése az, amely elvezet az Isten népéhez való tartozáshoz. Vagyis el kell jönniük azoknak a napoknak, amikor egy új, széttörhetetlen szövetség kötődik. Ezt a szövetséget a Lélek Törvényének kell megerősítenie, aki törvényét az emberi szívbe írja bele (Jer 31,31-34) (Vö. A pusztán túl)

 

Mózes közbenjár a népért

 

Uram, ha elpusztítod őket, akkor ki lesz az, akin beteljesül ígéreted, és hova lesz szavad becsülete? Önmagadra tettél esküt. Isten azt válaszolja, amit Mózes várt: Benned Mózes, mert te vagy a pátriárkák leszármazottja. Így ígéretemet nem szegem meg, bár újra kezdünk mindent… (Vö. A pusztán  túl)

Ekkor Mózes előhúzta az asztal alól utolsó aduját, amellyel a játékot meg kell nyernie:

…mégis bocsásd meg vétkét… ha nem, akkor törölj ki engem a könyvedből.” (Kiv 32,32)

“Ha nem bocsátasz meg nekik, ne számíts rám… keress mást, akit érdekel önmaga dicsfénye. Engem inkább húzz ki előjegyzési naptáradból, mint hogy elhagyjam ezt a népet, amelynek én is része vagyok, s amely a Tiéd. Ha nem tudsz megbocsátani, akkor inkább a bűnösökkel együtt halok meg, mintsem, hogy az enyéim kipusztításának az emlékével éljek. Bocsáss meg nekem, de a szenvedések és megpróbáltatások összekötnek minket, már semmi sincs, ami elválaszthatna tőlük. Már nem törekszem nagyságra, dicsőségre, arra sem, hogy elfogadjanak. Láttam milyen múlandó a hatalmasságok dicsősége Egyiptomban, és hogyan lesz a híres emberekből hideg, bebalzsamozott múmia. Én nem vágyom erre…” (A pusztán túl)

Mózes bizonyára kockázatot vállal. Isten előhúzhat egy váratlan lapot, és kiválaszthatja Kálebet, vagy akárki mást. De Mózes egész sorsát Barátja kezébe adta, és neki engedi át az utolsó szót.

Erre az Úr visszavonta a csapást, amellyel népét megfenyegette.” (Kiv 32,14)

Az isteni válasz nem lehetett más. A kegyelmes és együttérző Isten megbocsátotta népe vétkét. Mózes pedig győzelmi ének helyett visszasietett a táborhoz, hogy a függőben levő, orvoslásra váró kérdéseket elrendezze.(Vö. A pusztán túl)

Mózes, ahelyett, hogy azt mondaná: „Ég veletek”, inkább úgy viselkedik hűtlen népével, mint egy igazi apa. Könyörög értük, bár tudja, hogy nagyon is bűnösök. Mózes ebben Jézusnak az előképe. Mózes közbenjárása megmentette az izraelitákat, Jézusé az egész világot. A zsoltáros visszaemlékezik Mózes közbenjáró szolgálatának fontosságára: „El is határozta volna, hogy elpusztítja őket, ha választottja, Mózes nem állt volna résen, hogy elhárítsa haragját, nehogy megsemmisítse őket” (Zsolt 106,23). Az Úr mindannyiunkat arra hív, hogy ugyanezt tegyük minden emberért, különösen a ránkbízottakért, készek legyünk szenvedni is értük.

 

Imádkozzunk!

 

Uram Jézus, köszönöm végtelen türelmedet, hogy minden lázadásom és hűtlenségem ellenére, Te nem vetsz el engem, hanem megadod a lehetőséget a megtérésre. Köszönöm, hogy közbenjársz értem és magadba veszed azt a szenvedést, amit különben nekem kellene elszenvednem tetteim méltó büntetéseként. Köszönöm a Te végtelen értékű engesztelő áldozatodat a kereszt Golgotáján. Köszönöm, hogy, ha egyedül lettem volna bűnös a világon, akkor értem is meghaltál volna. Te vagy a Jó Pásztor, aki eljöttél értem, maradj velem és vezess az élet útján, s ne engedj soha elszakadnom tőled! Ezt kérem a Te legszentebb nevedben, amely előtt minden térd meghajlik. Ámen.

 

Napi “Carlo”

Carlóra különösen nagy hatással volt a Szűzanya 1917-es fatimai jelenése. Fatima volt Carlo egyik utolsó zarándokútja 2006-ban, halála évében. A Fatimai Angyal ragyogó alakja – aki önmagát „a Béke Angyalának” nevezte – az első világháború történelmi hátterében és az elnyomó, ateista rendszerek felemelkedésének idején jelent meg, s hívta arra a három kisgyermeket, hogy ajánljanak fel engesztelést az Eucharisztia ellen elkövetett bűnökért. A Szűzanya ezt mondta nekik: „Sok lélek kerül a pokolba... mert nincs senki, aki áldozatot hozna és imádkozna értük.”

Carlo mélyen elkötelezte magát a lélekmentés mellett, fatimai Szűzanya felhívására, aki önmagát „a Rózsafüzér Királynőjének” nevezte, és aki arra kérte a híveket, hogy minden nap imádkozzák a rózsafüzért a következő fohásszal, amelyet 1917. július 13-án adott: „Ó Jézusom, bocsásd meg bűneinket, ments meg minket a pokol tüzétől, vidd a mennybe a lelkeket, különösen azokat, akik legjobban rászorulnak irgalmadra.” Imáival és szenvedéseinek felajánlásával a pápáért közvetlenül válaszolt a Szűzanya hívására, amelyben áldozatokat és engesztelést kért a Szentatyáért, akit soha nem kritizált. A Lourdes-i Szűzanya barlangjánál megígérte, hogy örökké hűséges marad a rózsafüzér elimádkozásához. 

 (Figueiredo, A.: Blessed Carlo Acutis, 5 steps to being a saint, ford. Bezák Tamás)

 

                                                                            Írta és összeállította: Farkas László

Engesztelni másokért

Olvasmány a Kivonulás könyvéből - Kiv 32,7-14.19-20

Az Úr így szólt Mózeshez: „Siess, menj le, mert vétkezett a nép, amelyet kihoztál Egyiptomból. Hamar letértek az útról, amelyet előírtam nekik. Öntött borjút csináltak maguknak, azt imádták, áldozatot mutattak be előtte, és így beszéltek: Izrael, ezek a te isteneid, akik kihoztak téged Egyiptomból.” Az Úr még ezt mondta Mózesnek: „Látom jól, hogy keménynyakú nép ez, engedd, hadd gyúljon fel ellenük haragom, hadd töröljem el őket, és téged teszlek nagy néppé.”

Mózes igyekezett kiengesztelni az Urat, az Istent, s így szólt: „Uram, miért lobbannál haragra néped ellen, amelyet nagy hatalommal és erős kézzel hoztál ki Egyiptomból? Az egyiptomiak nemde megállapítanák: csalárdul kivezette őket, hogy a hegyek között megölje és eltörölje a föld színéről? Lohadjon le tehát haragod, és vond vissza a csapást, amellyel a népet sújtani akarod. Gondolj Ábrahámra, Izsákra és Jákobra, a szolgáidra, akiknek megesküdtél magadra, és akiknek megígérted: utódaitokat úgy megsokasítom, mint az ég csillagait, s azt az egész földet, amelyről beszéltem, utódaitoknak adom, hogy az övék legyen örökre.” Erre az Úr visszavonta a csapást, amellyel népét megfenyegette.

 

Gondold át!

Az Úr így szólt Mózeshez: Hamar letértek az útról, amelyet előírtam nekik. Öntött borjút csináltak maguknak, azt imádták, áldozatot mutattak be előtte, és így beszéltek: Izrael, ezek a te isteneid, akik kihoztak téged Egyiptomból.” (Kiv 32,7-8)

Az elárult szeretet nem akar hallani e hűtlen népről többé, amely oly hamar mással pótolta. Jogos harag lángja lobog benne és kész megbüntetni ezt a bálványimádó népet: „hadd töröljem el őket!” (Kiv 32,10) (Vö. A Pusztán túl)

 

Csábító ajánlat

Mózes nem tudja, hogyan viselkedjen az isteni féltékenységgel szemben, s ekkor Isten a legnagyobb kísértést állítja Mózes elé, amelynek egyetlen gőgös vagy hiú ember sem tudna ellenállni:

Az Úr még ezt mondta Mózesnek: „Látom jól, hogy keménynyakú nép ez.””(Kiv 32,9)

Hadd pusztítsam hát el s hadd töröljem el a nevét a föld színéről! Téged pedig ennél nagyobb és népesebb néppé teszlek.” (MTörv 9,14) (Vö. A Pusztán túl)

Mózesnek is kellően elege van már ebből a népből, úgyhogy óriási a kísértés, ami előtt áll. Lepörög előtte, hogy mennyit zúgolódtak, hogy elárulták, még a testvérei Áron és Mirjam is, sőt az összes levita, Korachhal az élen fellázadtak ellene. Már ott tartottak, hogy megkövezik őt. Azóta, hogy az élükön áll, problémák és konfliktusok ádáz viharában élt. Másrészről, ha továbbfolytatja az utat ezzel a néppel, melynél nem remélhet változást, akkor tudja, hogy még negyvenévnyi vándorlás vár rá a kegyetlen pusztában… Elege van. elfáradt, s most megszabadulhat mindettől. (Vö. A Pusztán túl)

És itt mutatkozik meg Mózes nagysága. Itt válik Isten igaz emberévé, ebben a próbatételben olvasztja ki belőle Isten Szentlelke azt, ami még nem volt szeretet. Az a Mózes, aki eddig semmi jót nem kapott ettől a gyülevész néptől, most egy szempillantás alatt örökre megszabadulhatna tőlük. De nem teszi. Sőt váratlan fordulat történik. Elkezd közbenjárni értük az Úrnál, de hivatkozási alapot keres és megtalálja azt Isten hűségében. (Vö. A Pusztán túl)

Uram, amikor ez a nép követi parancsolataidat, akkor a Te néped, de ha nem teszi, akkor rögtön az enyém? Nem, Uram. Mindig Hozzád tartozik. Emlékezz Uram, hogy én nem akartam ebbe az ügybe beleavatkozni, és mennyire vonakodtam tőle! Mózes teljes tisztelettel emlékezteti az Urat arra, hogy semmilyen okból nem tagadhatja meg Izraelt, és hogy nem ember, hanem Isten, aki nem bűneink szerint bánik velünk, hanem saját természete és szövetségéhez tett hűségígérete szerint. Uram, ők valóban nagy bűnt követtek el. De én tudom, hogy Te olyan Isten vagy, aki meg tud bocsátani. Bocsáss meg hát nekik, Uram! Nem hagyhatod, hogy legyőzzön a rossz. Hűséged sem függhet az ő hűtlenségüktől.

Mózes hamiskártyásként játsza meg utolsó kártyáját, mindent feltesz, mert tudja, hogy megnyerte a játékot: „Mózes igyekezett kiengesztelni az Urat, az Istent, s így szólt: „Uram, miért lobbannál haragra néped ellen, amelyet nagy hatalommal és erős kézzel hoztál ki Egyiptomból? Az egyiptomiak nemde megállapítanák: csalárdul kivezette őket, hogy a hegyek között megölje és eltörölje a föld színéről? Lohadjon le tehát haragod és vond vissza a csapást, amellyel a népet sújtani akarod. Gondolj Ábrahámra, Izsákra és Jákobra, a szolgáidra, akiknek megesküdtél magadra, és akiknek megígérted: utódaitokat úgy megsokasítom, mint az ég csillagait, s azt az egész földet, amelyről beszéltem, utódaitoknak adom, hogy az övék legyen örökre.” (Kiv 32,10-13) Uram, ha elpusztítod őket, akkor ki lesz az, akin beteljesül ígéreted, és hova lesz szavad becsülete? Önmagadra tettél esküt. (Vö. A Pusztán túl)

Mózes rendkívül türelmes emberré formálódott az évtizedes próbák alatt. Micsoda kontraszt a mostani Mózes az ifjú és türelmetlen “forradalmár” Mózeshez képest. A Fáraónál tett első látogatásától kezdve mostanáig fáradhatatlanul vezette a népet, “elviselve félelmeiket, lázadásukat, panaszkodásukat, sőt még az ellene irányuló támadásaikat is. Mindezek során szilárdan kitartott a feladat mellett, amelyet Isten a vállára helyezett.” (Részlet az Exodus 90-ből)

“Förtelmes istenkáromlás a bálványimádás! De mielőtt elítélnénk a pusztában zarándokló választott népet, gondolkodjunk el azon, hogy mi is a bálványimádás lényege!... Rajzoljunk egy koncentrikus körökből álló céltáblát, és a legbelső körbe írjuk be a számunkra legfontosabb személyt vagy dolgot, majd kifelé haladva, a saját prioritásunk alapján, töltsük ki a köröket mindazzal, ami számunkra értékes! A Szentháromságon kívül, ha bármi bekerül a legbelső körbe, akkor – kimondom vagy tagadom, egyre megy – én egy bálványimádó vagyok! Életem célja Isten, ezért az Övé a legbelső kör, a tízes! A Végtelen Szeretet felé vezető vándorutamon elválaszthatatlan társam a férjem vagy feleségem, ezért őt bátran beírhatom a kilencedik körbe. A gyermekeinket Isten ránk bízta, az ő felnevelésük és útnak indításuk szent feladatom, ezért őket a nyolcadik körbe helyezhetem... Így felállítom azt a prioritást, amely meghatározza a teremtményekhez való viszonyomat.

Mindannyian vágyunk a Végtelen Jóság, Igazság, Szépség és Szentség után, de ezt a Végtelenre való éhségünket véges teremtmények nem tudják csillapítani... Ezért van annyi válás, veszekedés, háború, mert a bennem lévő végtelen boldogság iránti vágyat – amelyet egyedül Isten képes betölteni – emberektől és tárgyaktól akarom megkapni.” (Böjte Csaba) Amikor a gyermekem, férjem, szerelmem bálványommá válik, vagyis életem értelmévé és céljává, akkor túlzott felelősséget ruházok rá, azt várom tőle, hogy “olyasmit adjon, amit egyedül Isten adhat nekünk: az örök boldogságot. Ez a teher azonban meghaladja őt, ezért roskadozik alatta, és előbb-utóbb lázadni fog. Én pedig azt mondom majd, hogy hálátlan, hogy „nem ő volt az igazi”, és elindulok új bálványt keresve az újabb kudarc felé.” (Böjte Csaba)

 

    • Mi/ki a Te “aranyborjúd”, amit szíved trónjára helyeztél: ami nem Isten, de fontosabbá vált számodra mint az Isten

Helyezd Istent szíved trónjára és minden helyére kerül: Isten áldása, békéje költözik családodba!

 

Imádkozzunk!

Uram, Jézus Krisztus, Te látod, hogy mennyi minden tud időnként bálványommá válni. Olykor egy csodált vagy rajongásig szeretett személy, máskor egy rossz szokás vagy épp a munkában elért eredmények, aminek szép fokozatosan beáldozok minden mást, még olykor a Terád fordítható időt is. Ne engedd, hogy továbbra is hazudjak magamnak, hanem adj őszinte belátást, amivel beismerem, hogy valójában annyira vagy fontos nekem Te vagy mások, hogy kire/mire költöm a pénzemet, kire/mire mennyi időt, energiát vagyok kész fordítani. Hogy mennyire szeretek valakit vagy valamit, azt nem a fennkölt érzések nagysága határozza meg, hanem amennyi áldozatot vagyok kész hozni érte. Segíts letaszítani bálványaimat szívem trónjáról és Téged helyezni az Urat megillető helyre! Légy életem egyetlen Ura és Megváltója! Ámen!

 

Napi “Carlo”

Carlo Acutis, akárcsak Szent Ferenc, szenvedélyesen rajongott Jézusnak az Eucharisztiában való valóságos jelenléte iránt, de az ő rajongása nem lefelé irányuló, hanem felemelkedő mozgás volt: „Az Eucharisztia az én autópályám a mennybe.” „Ha kilépünk a napra, lebarnulunk... de az Eucharisztiában élő Jézus színe előtt szentté válunk.”  Az idő, amelyet Jézust imádva és az Oltáriszentség előtt imádkozva töltött, személyes találkozást jelentett Jézussal: 

Megtalálhatjuk Istent, aki folyamatosan jelen van – testével, lelkével és istenségével – a világ összes tabernákulumában! Ha jobban belegondolunk, szerencsésebbek vagyunk, mint azok, akik kétezer évvel ezelőtt Jézussal testi valójában találkozhattak, mert Isten a miénk: „valóságosan és lényegileg" mindig velünk jelenlévőként. Elég felkeresni a legközelebbi templomot! Jeruzsálem ott van a küszöbünkön. Jeruzsálem ott van minden templomban!

Carlo gyakran ajánlott fel legalább harminc perces szentségimádást a tisztítótűzben szenvedő lelkekért, hogy teljes búcsúban részesüljenek. 

 (Figueiredo, A.: Blessed Carlo Acutis, 5 steps to being a saint, ford. Bezák Tamás)

 

                                                                            Írta és összeállította: Farkas László

Az aranyborjú - 2. rész

Olvasmány a Kivonulás könyvéből -  Kiv 31,18; 32,1-6

A szövetség megszegése

Miután befejezte szavait, amelyeket a Sínai-hegyen Mózeshez intézett, átadta neki a bizonyság két tábláját, a kőtáblákat, amelyekre Isten ujjai írtak

A nép látta, hogy Mózes késik lejönni a hegyről, azért összegyűlt Áron körül, és követelőzött: „Készíts nekünk isteneket, akik előttünk járnak. Nem tudjuk, mi történt azzal a Mózessel, aki kihozott bennünket Egyiptomból.” Áron így válaszolt: „Szedjétek le az aranyfüggőket feleségeitek, fiaitok és leányaitok füléről és hozzátok ide.” Az egész nép leszedte füléről az aranyfüggőket, és Áronhoz vitte. Ő átvette a kezükből, összeolvasztotta, és aranyborjút öntött belőle. Azok így kiáltoztak: „Izrael, ez a te istened, aki kihozott Egyiptomból.” Mikor Áron ezt látta, oltárt épített előtte, és kijelentette: „Holnap az Úr ünnepe lesz.” Másnap reggel korán fölkeltek, égőáldozatot és közösségi áldozatot mutattak be. Az egész nép letelepedett enni és inni, azután újra fölkeltek, és mulatoztak.

Gondold át!

Mózes otthagyta a véneket és a népet, majd negyven napot és negyven éjszakát töltött a Hóreb hegyén, ahol az isteni hang hívta a sűrű felhő közepéből. A nép békétlen és nyugtalan volt. Egyesek kétségbeestek, mások arról suttogtak, hogy Mózes nem tér vissza:

A nép látta, hogy Mózes késik lejönni a hegyről, azért összegyűlt Áron körül és követelőzött: „Készíts nekünk isteneket, akik előttünk járnak. Nem tudjuk, mi történt azzal a Mózessel, aki kihozott bennünket Egyiptomból.”” (Kiv 32,1)

“Nagy kísértése az embernek, hogy amikor Isten nem alkalmazkodik az előre elkészített tervekhez, és nem követi a szükségleteink ütemét, hanem legszabadabb akaratát gyakorolja, istent készít a saját elképzelése szerint, elfelejti, hogy Isten Teljesen Más, Ő meghalad minden értelmi fogalmat. Ilyenkor alkot egy “talicska-istent”, aki ugyan előtte jár, de igazából egy kezelhető, irányítható istent keres, aki a közvetlen szükségleteknek megfelelően mozgatható.” (A pusztán túl) Virágvasárnap is ezért fordul drámába: a Hozsannázó tömeg hirtelen ezt kiáltja: “Keresztre vele!”, amint látja, hogy Jézus nem váltja valóra önző és hamis reményeiket: nem harci lovakkal és szekerekkel vonul Jeruzsálembe, hogy felszabadítsa őket a rómaiak uralmától, hanem szamárháton. Áron gyenge, hogy ellenálljon keményszívűségüknek, ahogy Pilátus is.

Áron így válaszolt: „Szedjétek le az aranyfüggőket feleségeitek, fiaitok és leányaitok füléről és hozzátok ide.” Az egész nép leszedte füléről az aranyfüggőket és Áronhoz vitte. Ő átvette a kezükből, összeolvasztotta és aranyborjút öntött belőle. Azok így kiáltoztak: „Izrael, ez a te istened, aki kihozott Egyiptomból.”” (Kiv 32,2-4)

“Istent ezzel szemben soha nem lehet bezárni egy formába, szóba vagy képbe és a mi szükségleteink szeszélyeit kiszolgáló, manipulálható isten nem is igazi Isten. Isten nem a mi kényünk-kedvünk szerint, hanem saját hűséges természete szerint viselkedik. „Ha mi hűtlenné válunk is, Ő hű marad, mert önmagát soha nem tagadhatja meg.” (2Tim 2,13) Másként nem lehetne a biztos szikla, s nem tudna valódi támaszt és biztonságot nyújtani.” (A pusztán túl)

Isten türelmes és megértő az emberi gyengeséggel szemben, ő nagyon jól tudja, hogy „agyagból készültünk”. Azonban soha nem tűri el, hogy ne tiszteljék, hogy manipulálni akarják, vagy mással pótolják. Ezért a féltékenység tüzétől égve megparancsolja Mózesnek: „Siess, menj le, mert vétkezett a te néped, amelyet te hoztál ki Egyiptomból.” (Kiv 32,7) Isten többé már nem akar tudni semmit a pátriárkák fiainak jövőjéről. Múltbeli kapcsolatát is megtagadja velük, amikor leszögezi, hogy nem Ő, hanem Mózes hozta ki ezt a népet, amely nem az övé, hanem Mózesé.” (A pusztán túl) Rögtön meg is magyarázza elutasításának miértjét: „Az Úr így szólt Mózeshez: Hamar letértek az útról, amelyet előírtam nekik. Öntött borjút csináltak maguknak, azt imádták, áldozatot mutattak be előtte, és így beszéltek: Izrael, ezek a te isteneid, akik kihoztak téged Egyiptomból.” (Kiv 32,7-8)

Az igaz Isten igaz imádata felszabadít minket, míg a bálványok hamis imádata rabszolgasorba taszít. Bálvány mindaz, ami nem Isten és fontosabb számodra mint az Isten. A bűn szándékos elfordulás az Élő Istentől, aki minden gondolaton és képzeleten túl van, aki megközelíthetetlen fényben lakik, és egy közelebbinek tűnő és kényelmesebb “istenhez”, egy teremtményhez, egy rossz szokáshoz egy élvezethez, dolgokhoz vagy személyekhez való odafordulás, akiket/amit Isten helyett választunk. Ilyenkor nem az élő Istentől, hanem ezektől a dolgoktól/személyektől várjuk az életet, a boldogságot, a jobblétet és máris bálvánnyá válnak az életünkben.

“A bálványimádásról hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy az a távoli múlthoz vagy a primitív vallásokhoz tartozik. Az igazság azonban az, hogy a bálványimádás korunk gyakori kísértése… Vallási történelmünk és érzékenységünk (olykor ráadásul) arra késztet bennünket, hogy olyan istent alkossunk, akinek van némi felszínes hasonlósága azzal az Istennel, aki Krisztusban kinyilatkoztatta magát. Mint az izraeliták a Sínai-félszigeten, mi magunk is ugyanezen a néven hívjuk Őt továbbra is… Inkább olyan istent formálunk magunknak, aki jobban illik hozzánk, aki kielégíti az általunk azonosított igényeket, akivel jól érezzük magunkat, és aki nem állít minket kihívás elé ott, ahol nem akarunk kihívással találkozni. Hamis istent alkotunk, és úgy teszünk, mintha az lenne az Igaz Isten. A probléma az, hogy az általunk teremtett isten nem létezik a saját elménken kívül. Amikor szembe kell néznünk valódi ellenségeinkkel, amikor a halál és az ördög felemelkedik, hogy rabszolgasorba taszítson minket, …rá fogunk jönni, hogy az általunk gondosan megalkotott isten nem tud megmenteni minket… és nem volt mással dolgunk, mint egy árnyékkal és egy illúzióval.” (Részlet az Exodus 90-ből)

Tegyünk elhatározást, hogy ellenállunk a bálványalkotó hajlamunknak. Fogalmazzuk meg vágyunkat arra, hogy “egységben akarunk lenni azzal, Aki Van, nem pedig egy fantommal, aki nincs”. (Részlet az Exodus 90-ből) A saját illúzióink Istenről nem fog boldoggá tenni bennünket. “Ha ez azt jelenti, hogy csendben kell ülnünk, miközben Isten a hegyen, egy felhő alatt munkálja akaratát, akkor is kérjük a kegyelmet, hogy türelmesek maradjunk, és hittel várjuk őt.” (Részlet az Exodus 90-ből)

Imádkozzunk!

Uram, Te vagy az egyetlen ÉLŐ ISTEN. Te vagy az, AKI VAN. Még akkor is, ha áthatolhatatlan fényességben lakozol és nem mindig vagy érzékelhető számomra, amíg törékeny emberi természetem egyre jobban bele nem öltözik a Tiédbe. “Vágyom arra, hogy lélekben és igazságban imádjalak Téged. Tárd fel előttem azokat a bálványokat, amelyek még mindig beszennyezik Rólad alkotott képemet és rabságban tartanak engem! Szabadíts meg engem kötelékeiktől, és állíts vissza a szabadság útjára!” Segíts növekednem annak elfogadásában, hogy ki is vagy valójában, hogy ne a saját elképzeléseimet kövessem, hanem Téged! Adj nekem engedelmességet ahhoz, hogy ne saját akaratomat, hanem inkább a Tiédet kövessem és elfogadjam mindazt, amit kinyilatkoztattál. Segíts elszakadnom a hamis elképzeléseimtől, amelyekhez ragaszkodom! Ezt kérem Jézus Krisztus, a mi Urunk által, aki azért jött a világba, hogy megszabadítson bálványainktól és kinyilatkoztassa az ÉLŐ ISTENT. Ámen.

Napi “Carlo”

Úgy tűnik, tisztában volt vele, hogy az életszentséghez vezető út megkívánja, hogy az ember együttműködjön azokkal a kegyelmekkel, amelyeket Isten a szentségeken, az imádságon és a folyamatos önmegtagadáson keresztül küld nekünk, hogy a szeretetben tökéletesedhessünk. Ez Isten akarata.

„Csak az lesz valóban szabad, aki Isten akaratát teljesíti” – mondogatta Carlo.

Carrai atya elmondása szerint Carlo rendkívüli állhatatossággal látogatta őt. Szinte minden találkozójuk végén kérte a bűnt szentségét, még a legapróbb hibáit is meggyónta. „Az egyetlen dolog, amitől valóban félnünk kell, az a bűn” – mondta. „Határozottan végbe kell vinni az exodust a bűnből!” [szerk. megjegyzése: vagyis végleg el kell hagyni a bűnös szokást és egy új, tisztább élet felé kell lépni, hasonlóan a választott nép kivonulásához]. Lelki atyja tanácsát követve hetente gyónt, akár Milánóban, akár Assisiben tartózkodott.

„Miért aggódnak az emberek annyira testük szépsége miatt, miközben nem törődnek lelkük szépségével?” – meghökkenve tette fel a kérdést.

 (Figueiredo, A.: Blessed Carlo Acutis, 5 steps to being a saint, ford. Bezák Tamás)

 

                                                                                          Írta és összeállította: Farkas László

Információ

Minden jog fenntartva. A weboldalon található képek és tartalmak Farkas László atya és egyéb magánszemélyek, keresztény szolgálattevők, valamint intézmények/szervezetek tulajdonát képezi. A képek felhasználása engedélyhez kötött. 

©2025 Fratelli a Közösségekért Alapítvány